BALM CF-RUB- UNTUK BATUK DAN SELSEMA BAYI

Ingat lagi masa kali pertama sis jadi ibu pada tahun 2015, setiap kali anak mula tunjukkan tanda-tanda nak selsema, sis akan cepat-cepat cari jalan untuk halang dari melarat. Masa tu sis memang rajin mencuba segala jenis petua dari bahan-bahan semulajadi. Yang selalu sis buat, minyak bawang putih tu. Ada juga sis letakkan bawang besar yang dipotong di kawasan-kawasan tertentu. Tapi faham-faham sajalah bau bawang merah ni. Sis sanggup menahan hidung selama sehari semalam saja. Mujurlah ada perubahan positif pada anak ketika itu.

Sejak tahun 2018, sis tak sibuk-sibuk nak potong bawang merah dah. Sis beralih arah kepada balm semulajadi berasaskan minyak pati tumbuhan ini. Baunya juga sangat menyenangkan. Tak adalah kembang kempis hidung sis menahan bau 'wangi'nya bawang besar tu. Hahaha.



Balm apa yang sis guna tu?


Tentulah CF-Rub dari Tasneem Naturel ni. Balm ini dirumus untuk mengurangkan masalah ketidakselesaan hidung ketika batuk dan selsema. Sapu-sapu di hidung, dada dan tapak kaki untuk mendapatkan kesan yang positif. Ada juga pengguna yang berpuas hati kerana asbab balm ini, kahak bayi berjaya dikeluarkan.






Apa isi kandungan balm CF-Rub ini?







CF-Rub dahulu di awal kemunculannya bernama Coughflu Balm. Tetapi diubah ke CF-Rub untuk memenuhi syarat daripada KKM. 

Balm ini mengandungi 7 jenis minyak pati tumbuhan yang berupaya untuk memberi kelegaan kepada masalah yang berkaitan dengan pernafasan bayi. Ianya terdiri daripada campuran minyak pati Eucalyptus (kayu putih), lemon, cypress, lavender, orange, tea tree dan frankinsence.


1. Eucalyptus

Dikenali sebagai minyak pati kayu putih. Ia membantu mencairkan kahak dan bertindakbalas terhadap membrance mucus dengan mengurangkan perembesan lendir.


2. Lemon.

Lemon memang terkenal dengan aroma citrusnya yang menyegarkan. Ia mempunyai d-limonene yang tinggi iaitu antioksida yang kuat. Minyak pati lemon membantu menyokong sistem imun badan. Ia selalu digunakan untuk mengurangkan masalah batuk, selsema, kahak dan menurunkan suhu badan ketika demam.


3. Cypress.

Cypress merupakan ejen anti bakteria, memberi keupayaan untuk merawat jangkitan pernafasan yang disebabkan oleh penumbuhan bakteria yang cepat. Ia juga membantu menghapuskan kahak yang terkumpul di saluran pernafasan dan paru-paru.


4. Lavender.

Minyak pati lavendar berfungsi memperlahankan aktiviti sistem saraf, memberi rasa relaks dan meningkatkan mood bagi mereka yang mengalami gangguan tidur.


5. Orange.

Minyak pati orange kaya dengan antioksida d-limonene.

Ia membantu menyingkirkan toksin dari dalam badan. Selain itu, minyak pati orange boleh membantu anda lebih fokus dan produktif. Ia juga membantu menaikkan mood anda agar anda kurang stress dan murung.


6. Tea tree.

Tea tree dikatakan antibiotik yang sangat hebat. Ia dikenali sebagai minyak pertolongan cemas. Berkesan mengurangkan jangkitan virus dan bakteria. Ia juga membantu meredakan masalah pernafasan serta melegakan selsema dan batuk.



Bagaimana cara untuk menggunakan balm ini?


Kebiasaannya, bagi masalah berkaitan batuk dan selsema bayi, tempat yang disarankan untuk sapuan CF-Rub ini adalah di tapak kaki, dada dan belakang badan. Boleh juga di sapu di batang hidung.





Cara sapuan CF-Rub untuk bayi dan kanak-kanak.



Bagi anak yang mengalami batuk dan berkahak, ibu digalakkan untuk membuat tepukan percussion di badan anak untuk membantu melonggarkan kahak yang berada di paru-paru selepas menyapu Cf-Rub balm ini. Ia secara tidak langsung dapat mempercepatkan proses penyembuhan anak.



Siapakah yang sesuai untuk menggunakan CF-rub balm ini?


Balm ini sesuai digunakan seawal usia bayi dengan syarat bayi dilahirkan cukup bulan. Untuk permulaan, ibu disarankan untuk menyapu di tapak kaki bayi dahulu. Jika tiada sebarang tindak balas yang memudaratkan, bolehlah menyapu di bahagian-bahagian lain seperti dada, belakang badan dan hidung. 

Berikut beberapa testimoni daripada ibu-ibu yang sangat berpuas hati dengan CF-rub balm ini:





"Saya dah pakai balm untuk anak hari tu. Anak buah pun saya sapu. Lepas sapu tu, batuk dan selsema kurang sikit. Tidur pun lena."

Puan Emy,
Pengguna CF-rub balm.






"Anak membuang nampak macam ada lendir pekat, kahak dah kurang. Selsema pun dah kurang, tak ada meleleh pun. Bunyi pun kurang."

Puan Adiba,
Kuantan





"Cf-rub memang the best la. Hari tu adam selsema. Mak saya sapu kat hidung dia. Hingus keluar sendiri macam air terjun. Lepas mandi petang, sapu kat dada, belakang badan dan tapak kaki. Sejam lepas tu, terus muntah keluar lendir. Semalam sapu lagi, hari ni dah tak selsema. Biasanya seminggu baru elok."

Puan Sha,
Pengguna CF-rub balm.






"Hari pertama sapu CF-rub tu, flu anak terus hilang. Ajaib betul. Batuk kahak pun dah tak ada. Berbaloi sangat."

Puan Zati,
Pengguna CF-rub balm.





Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi sis seperti di bawah:

Lin Jamal
Trusted Agent Tasneem Naturel






Comments

Popular Posts