T-RUB BALM - BALM UNTUK MASALAH KEMBUNG PERUT BAYI

Masalah kembung perut di kalangan bayi adalah perkara yang selalu didengari. Ibu-ibu biasanya sudah siap menyediakan minyak telon sebagai langkah pencegahan. Tetapi ada juga bayi yang tidak serasi dengan minyak telon tertentu.

Masalah kembung perut boleh menyebabkan bayi tidak selesa dan menangis tidak berhenti. Jika ia terjadi, pastinya ibu-ibu akan panik dan mula mencari pelbagai petua untuk dicuba.

Mengambil kira masalah yang kerap berlaku ini, Tasneem Naturel mengeluarkan produk bermutu yang berasaskan minyak pati tumbuhan untuk membantu mengurangkan masalah kembung perut ini.


Fungsi T-rub balm







T-rub balm (nama asal kemunculannya adalah Tummy time) dari Tasneem Naturel dirumus khas untuk membantu masalah yang berkaitan dengan masalah penghadaman bayi seperti kembung perut, perut sebu, sembelit dan cirit-birit. 


Ada juga orang dewasa yang menggunakan balm ini dan dapat mengurangkan masalah gastrik mereka. 
Apa yang ada dalam T-rub balm ini?


Terdapat 8 jenis campuran minyak pati bermutu tinggi yang dirumus khas untuk masalah kembung perut bayi iaitu Wild mint, lemongrass, ginger, lavender, fennel, tangerine, junipers dan patchouli.




Minyak pati yang terdapat di dalam T-rub balm.



1. Wild mint

Wild mint dikatakan mampu membantu membuang 'angin' di dalam badan.


2. Lemongrass (serai)

Minyak pati serai membantu mengurangkan masalah usus dan pencernaan. Ia juga berperanan mencegah pembentukan gas yang berlebihan di dalam usus. Selain itu, ia juga membantu membuang toksin dari dalam badan.


3. Ginger (Halia)

Halia dikatakan dapat membantu merangsang pengeluaran jus gastrik dan air liur. Ia juga membantu memberi keselesaan pada perut dan membantu proses penghadaman.


4. Lavender.

Minyak pati lavendar berfungsi memperlahankan aktiviti sistem saraf, memberi rasa relaks dan meningkatkan mood bagi mereka yang mengalami gangguan tidur.


5. Fennel.

Minyak pati fennel membantu mencegah dan melegakan masalah kembung perut. Ia juga berfungsi sebagai antispasmodic berkesan. Bertindak ke atas otot licin dalam perut dan usus, sekaligus mengurangkan kesakitan gastrik dan ketidakselesaan yang berkaitan dengan senak, kembung perut, loya dan sendawa.


6. Tangerine

Minyak pati tangerine membantu mengekalkan keseimbangan asid dalam perut. Ia juga membantu dalam perkumuhan dan penyingkiran toksin dalam badan.


7. Junipers.

Minyak pati junipers mempunyai ciri-ciri antikulat dan antibakteria. Ia dikatakan mampu mencegah jangkitan bakteria di saluran kencing. Selain itu, ia membantu merangsang enzim pencernaan dan membuat ia lebih mudah untuk memecah dan menyerap protein, lemak dan nutrien makanan.


8. Patchouli

Minyak pati patchouli bersifat antiseptik iaitu menghalang jangkitan pada luka serta mengurangkan keradangan. Ia juga digunakan untuk merawat kemurungan.



Bagaimana menggunakan T-rub balm ini?


Kebiasaannya, kami akan menyarankan untuk mencuba di tapak kaki bayi dahulu sebelum menyapu terus ke bahagian abdomen bayi. Ini sebagai langkah untuk mengetahui adakah serasi dengan kulit bayi atau tidak. 



Cara sapuan T-rub balm.



Bagi bayi yang mempunyai masalah sembelit, sangat digalakkan untuk menyapu di perut bayi kemudian melakukan gerakan mengayuh basikal untuk merangsang pergerakan di dalam usus bayi. Lakukan urutan mengikut arah jam.

Jika bayi mengalami cirit-birit, lakukan senaman melawan arah jam pula iaitu ke atas.



Siapakah yang sesuai untuk menggunakan T-rub balm ini?


T-rub balm berfungsi sebagai pengganti minyak telon bayi dan sesuai digunakan oleh bayi baru lahir (dengan syarat lahir cukup bulan). Selain itu, orang dewasa juga boleh menggunakan balm ini. Ia sememangnya selamat digunakan untuk semua peringkat umur.

Di bawah beberapa testimoni ibu-ibu yang berpuas hati dengan T-rub balm.




"Dah cuba  t-rub kat anak buah dah. Kebetulan balik kampung, maknya kata dah 5 hari tak poopoo tapi menangis macam nak poopoo. Apa lagi, kita buat la eksperimen. Sapu T-rub kat perut dan tapak kaki dia, Alhamdulillah tak sampai setengah jam macam tu dia dah poopoo. Penuh diaper. Yeahh eksperimen berjaya!"


Pengguna T-rub balm Malaysia.




"Alhamdulillah, selepas guna balm Tasneem, anak saya dah kurang sembelit dan memudahkan dia untuk proses pembuangan air besar. Terima kasih ye."


Puan Fariza,
Pengguna T-rub balm.




"Setakat ni saya baru guna dua kali untuk masalah kembung perut tu. Okey juga sis. Bila guna balm tu, saya perasan anak saya dapat buang angin."


Puan Mary,
Pengguna T-rub balm.




 "Balm tummy tu banyak membantu terutamanya bila seharian anak tak berak. Sembelit sikit. Bila sapu-sapu lepas mandi petang sambil urut-urut, malam tu mesti berak banyak. Mak pun happy la kan."


Pengguna T-rub balm.




Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi sis seperti di bawah:

Lin Jamal
Trusted Agent Tasneem Naturel












Comments

Popular Posts